سئو یا SEO چیست؟
سئو (SEO) در واقع مخفف سه کلمه Search Engine Optimization می باشد که به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی شود. سئو را می توان انجام مجموعه ای از فعالیت ها در طراحی سایت، استراتژی محتوایی و تولید محتوا، لینک سازی داخلی و خارجی دانست که در نهایت باعث می شود یک وب سایت نتایج بهتری را در جستجوی گوگل کسب کند و بازدید کننده ی بیشتری را جذب کند.
هدف از سئو یک وب سایت این است که بازدید کننده ی بیشتری را از گوگل و سایر موتورهای جستجو جذب کنیم. در واقع هرچه وب سایت ما بازدید کنند بیشتری داشته باشد یعنی افراد بیشتری با وب سایت و کسب و کار ما آشنا می شوند که در نهایت منجر به افزایش درآمد ما خواهد شد. البته بازدید کننده ی بیشتر همیشه منجر به افزایش فروش و درآمد بیشتر نخواهد شد. برای افزایش درآمد علاوه بر سئو نیاز است که موارد دیگری را همراه با سئو انجام دهیم تا در نهایت بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنیم.
چرا سئو سایت مهم است؟
همانطور که در ابتدا گفته شد برای اینکه یک وب سایت به درآمد برسد در ابتدا نیاز به بازدید کننده دارد. یکی از بهترین روش های جذب بازدید کننده سئو سایت می باشد. به طور کلی به دو روش می توان برای یک وب سایت بازدید کننده جذب کرد.
روش اول سرمایه گذاری روی سئو سایت و جذب بازدید کننده از طریق گوگل است که می توان گفت بهترین روش جذب بازدید کننده همین روش می باشد. روش دوم هم جذب بازدید کننده از طریق انواع روش های بازاریابی و تبلیغات مانند شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و … است که نسبت به SEO نیازمند صرف هزینه بیشتری است.
هرچند هر دو روش یعنی هم SEO و هم تبلیغات نیاز به صرف هزینه دارند اما با اطمینان می توان گفت بهترین و کارآمدترین روش برای جذب بازدید کننده سرمایه گذاری روی سئو سایت می باشد. برای درک بهتر میزان اهمیت سئو سایت باید با مزایای SEO نبست به تبلیغات آشنا شوید.
۳ مزیت مهم سئو سایت
یکی از مهمترین مزایای سئو نسبت به تبلیغات این است که افرادی که از طریق جستجوی گوگل با یک وب سایت آشنا می شوند خیلی راحت تر به آن وب سایت اعتماد می کنند و از محصولات و یا خدمات آن استفاده می کنند.
مزیت دیگر سئو نسبت به سایر روش های جذب بازدید کننده این است که افراد در زمان درست با وب سایت شما آشنا می شوند. یعنی وقتی فردی در گوگل کلمه خرید بلیط هواپیما را جستجو می کند یعنی به احتمال بسیار زیاد در آن لحظه قصد خرید بلیط را دارد و به احتمال زیاد برای خرید وارد وب سایت هایی می شود که در نتایج اول جستجوی گوگل قرار دارند.
یکی دیگر از مهمترین مزایای سئو نسبت به تبلیغات این است که هم هزینه کمتری دارد و هم اینکه برای مدت طولانی می تواند برای وب سایت بازدید کننده جذب کند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید برای وب سایت خود از طریق تبلیغات بازدید کننده جذب کنید در واقع وب سایت شما فقط زمانی که تبلیغات فعال است بازدید کننده دارد. یعنی به محض اینکه تبلیغات را قطع کنید دیگر بازدید کننده ای نخواهید داشت. یعنی هر دفعه که بخواهید بازدید کننده جذب کنید باید کلی هزینه صرف تبلیغات کنید.
اما در سئو سایت شرایط کاملا متفاوت است. اگر بصورت اصولی روی سئو سایت خود کار کنید و در کلمات کلیدی حوزه کاری خود به صفحه اول گوگل و نتایج اول برسید دیگر خیالتان راحت است که هر روز بازدیدکننده رایگان دارید. در واقع تا زمانی که وب سایت شما در نتایج اول گوگل قرار دارد بازدید کننده نیز وجود دارد.
اهمیت SEO سایت آنقدر زیاد است که می توان ساعت ها در مورد آن صحبت کرد اما به این معنی نیست که به طور کلی از سایر روش های جذب بازدید کننده غافل شویم. سئو سایت موضوعی زمان بر می باشد. یعنی اینطور نیست که ما امروز یکسری کارها را بر روی وب سایت خود انجام دهیم و انتظار داشته باشیم که فردا در نتیجه اول گوگل قرار بگیریم. بهترین کار این است که علاوه بر تمرکز بر روی سئو سایت برنامه ای هم برای جذب بازدید کننده از سایر روش ها داشته باشیم.
چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟
در سال های گذشته اکثر افراد برای رسیدن به پاسخ سوالات خود معمولا به کتاب ها مراجعه می کردند اما امروزه شرایط کاملا متفاوت شده است. امروزه افراد برای رسیدن به پاسخ سوالات خود اولین کاری که انجام می دهند این است که به گوگل مراجعه می کنند.
در واقع امروزه گوگل آسانترین و سریعترین راه برای رسیدن به پاسخ سوالات شده است و روزانه میلیاردها جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می شود. از آنجایی که میلیون ها وب سایت در جهان وجود دارد و همچنین روزانه میلیون ها نفر در گوگل جستجو انجام می دهند، سیاست گوگل این است که بهترین نتیجه را برای افراد نمایش دهد.
به عنوان مثال وقتی شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید در صفحه اول گوگل حداکثر ۱۰ نتیجه یا همان ۱۰ لینک برای شما نمایش داده می شود که از نظر گوگل این ۱۰ نتیجه جزو بهترین ها هستند و لیاقت حضور در صفحه اول را دارند. اگر شما تازه کار باشید معمولا این سوال برایتان بوجود می آید که گوگل چگونه تشخیص می دهد که کدام وب سایت ها جزو بهترین ها هستند و اصولا چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند. در واقع سوال این است که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.
دقیقا در همینجاست که اهمیت سئو سایت مشخص می شود. وب سایت هایی که سئوی بهتری دارند و برای موتورهای جستجو بهینه شده اند شانس بیشتری برای حضور در صفحه اول گوگل را دارند.
این هوش مصنوعی و الگوریتم های گوگل هستند که وب سایت ها را رتبه بندی می کنند و بر اساس فاکتورهای مختلفی تصمیم می گیرند که کدام وب سایت ها را در نتایج اول جستجو نمایش دهند. از مهمترین مواردی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها در نظر دارند می توان به کیفیت محتوا، سرعت سایت، تجربه کاربری و اعتبار سایت اشاره کرد.
یعنی از نظر گوگل وب سایتی لیاقت حضور در صفحه اول را دارد که نسبت به سایر وب سایت ها دارای محتوای باکیفیت تر، سرعت بیشتر، تجربه کاربری بهتر و اعتبار بیشتری است. البته گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها موارد بیشتری را بررسی می کند اما مواردی که به آن اشاره کردیم جزو مهمترین ها هستند.
به طور کلی موتورهای جستجو که مهمترین آن گوگل است دائم در حال بهبود هوش مصنوعی و الگوریتم های خود هستند تا وقتی فردی عبارتی را جستجو می کند بتوانند از میان هزاران وب سایتی که وجود دارند بهترین نتیجه را برای کاربر نمایش دهند.