الگوریتم اینستاگرام چیست؟
الگوریتم اینستاگرام بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (Machine Learning) به گردآوری دادههای مختلف برای هر کاربر میپردازد. در واقع سیستم هوش مصنوعی به کار رفته در اینستاگرام مدام در حال تحلیل و بررسی دادههای میلیونها کاربر در سراسر دنیاست. در نهایت هر کاربر غرق در پستها و استوریهایی میشود که واقعاً میپسندد.
نکات کلیدی الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳
برای داشتن تجربۀ بازاریابی موفق و اجرای درست اصول برندینگ در اینستاگرام، ابتدا باید الگوریتمهای آن را به درستی بشناسید. نکات کلیدی زیر در خصوص الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ شما را در این مسیر بهتر کمک میکند.
- در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ تصویر یا ویدیو، کدام یک پرمخاطبتر است؟ نظرات متفاوتی مبنی بر برتری فایلهای ویدیویی نسبت به فایلهای تصویری در اینستاگرام وجود دارد. اما جالب است بدانید که از نظر الگوریتم فایلهای ویدیویی و تصاویر ارزش برابری دارند. اما دقت کنید آنچه اینگیجمنت اینستاگرام شما را افزایش میدهد، مدت زمان حضور کاربران در محتوای شماست. در نتیجه رفتار کاربران در این زمینه نقش پررنگتری نسبت به الگوریتمها دارد.
- تا قبل از سال 2021، تشخیص لایک و کامنت فیک امکانپذیر نبود. الگوریتم اینستاگرام ارتباطات واقعی یا فیک را تشخیص میدهد. کم نیستند کاربرانی که با استفاده از باتهای مختلف یا هزینههای گزاف از کاربران فیک و روابط غیرواقعی آنها استفاده میکنند. اما اینستاگرام این موضوع را تشخیص میدهد. بنابراین اگر میخواهید پستهایتان با شانس بیشتری نمایش داده شود، باید از روابط واقعی استفاده کنید.
- االگوریتم اینستاگرام به طول متن کامنت توجهی ندارد و همه کامنتها برایش ارزش یکسانی دارد. کامنت گذاشتن برای اینستاگرام نوعی تعامل به حساب میآید. اگر فالوورهای واقعی شما زیر هر پست کامنت بگذارند، شانس نمایش داده شدن پستهای شما در این شبکه اجتماعی بیشتر خواهد شد. کامنتهای فیک توسط الگوریتم اینستاگرام تشخیص داده میشوند و در شمارش کامنتها به حساب نمیآیند.
- الگوریتم اینستاگرام اکانت شخصی و تجاری را یکسان در نظر میگیرد. باز هم میزان تعامل هر اکانت با کاربران خود مهم است. هرچه تعداد لایکها و کامنتها بیشتر باشد، احتمال قرارگیری در صدر محتواهای اینستاگرام بیشتر است.
- در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ میزان بازدید در ساعت اولیۀ انتشار بر الگوریتم اینستاگرام اثری ندارد. درست است! این برخلاف نظر برخی کاربران است که به اهمیت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت اولیه انتشار در نمایش بیشتر تأکید دارند. به این معنا که حتی اگر پست یا استوری شما در دقایق اولی دیده نشد، اینستاگرام باز هم آن را به فالوورهای شما نشان میدهد اما تعاملی که پست شما با کاربران ایجاد میکند، اهمیت دارد. این موضوع نسبت به الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ تغییری نداشته است.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای فید
با ورود به اپلیکیشن اینستاگرام، وارد صفحهای میشوید که پستها و استوریهای افرادی که فالو کردید، میبینید. این صفحه فید (Feed) نام دارد. سه فاکتور اساسی در الگوریتم اینستاگرام سال ۲۰۲۳ برای نمایش پستها در فید وجود دارد.
- ارتباط محتوایی پستها با یکدیگر
- تعداد لایکها و کامنتهای کاربران
- ارتباطی که کاربران با پستها و استوریهای اکانت
چهار عامل اصلی بر الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در مورد پستهای فید تأثیرگذار است. این چهار عامل عبارتند از:
- اطلاعات مربوط به پست. محتوا به صورت عکس است یا ویدیو؟ چه زمانی منتشر شده است؟ چند کاربر آن را لایک کردهاند؟
- اطلاعات مربوط به کاربرانی که پست میگذارند. آیا دوستان شما هستند؟ چه اینگیجمنتی دارد؟ آیا از پستهای مورد علاقۀ شماست؟
- فعالیت شما. آیا شما فایلهای ویدیویی را میپسندید؟ بیشتر با کدام تولید محتوا در اینستاگرام سرگرم میشوید؟
- تعامل شما از ابتدا تا الان. پستهایی که لایک کردهاید یا کامنت گذاشتید را مورد بررسی قرار میدهد.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ بر اساس این چهار عامل میزان تعامل کاربران با پستهای مختلف را بررسی میکند. این نکته علاقهمندی کاربران را بسان میکند. در نتیجه ترتیب نمایش پستها بر اساس همین عوامل خواهد بود.
علاوه بر عوامل فوق ۵ تعامل مهم به الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در رتبهبندی نمایش پستها کمک میکند.
- زمان اختصاصی: چقدر زمان برای مشاهدۀ پست صرف کردهاید؟
- لایک کردن: چقدر احتمال دارد پستها را لایک کنید؟
- کامنت گذاشتن: چقدر احتمال کامنت گذاشتن شما وجود دارد؟
- ذخیره کردن: چقدر ممکن است که پستی را ذخیره کنید.
- وارد پروفایل اینستاگرامی شدن: چقدر احتمال دارد که بعد از مشاهده پست وارد پروفایل ارسالکنندۀ محتوا شوید؟
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ سعی دارد سیگنالها و پیشبینیها را در طول زمان حذف و اضافه کند. این اقدامان باعث میشود که کاربران پستهای مورد علاقۀ خود را در همان ابتدا ببینند. بنابراین اگر میخواهید پستهای شما در اولویت اول کاربران قرار بگیرد، با علایق آنها بیشتر آشنا شوید.
اینگیجمتهای مهم برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳
در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ اینگیجمت موضوعی کلیدی در اینستاگرام به حساب میآید. اما سؤال اینجاست که چه سنجههایی اهمیت اینگیجمنتها را تعیین میکنند؟ شما هنگام تولید محتوا در اینستاگرام و کپشن نوشتن برای پستها سه سؤال زیر را از خود بپرسید.
- آیا ممکن است کاربران این پست را لایک کنند یا دربارۀ آن کامنت بگذارند؟
- ممکن است این پست ذخیره شود یا کاربری آن را چند دفعه ببیند؟
- ممکن است این پست کاربران را به ورود به پروفایل و مرور باقی پستها دعوت کند؟
توجه به پاسخ سؤالات فوق در تهیۀ محتوا باعث میشود محدودیت اینستاگرام مانع فعالیت شما نمیشود. در نتیجه الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ پستهای شما در صدر محتواهای مطلوب کاربران قرار میدهند.
علاوه بر موارد فوق، بهینهسازی محتوا برای اشتراکگذاری نیز اینگیجمنت پستهای شما را افزایش میدهد. اما فراموش نکنید که با فالوورها، لایک و کامنتهای واقعی میتوانید اینگیجمنت را افزایش دهید.
الگوریتم استوری اینستاگرام در سال ۲۰۲۳
تا سال ۲۰۲۱ الگوریتم اینستاگرام بر اساس تعداد بازدید بود اما الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ دربارۀ استوری مانند نمونۀ آن در فید است. قوانین اینستاگرام و محل قرارگیری استوری یا فید در راستای هدف الگوریتمها فعالیت میکنند. به نحوی که محتواها بر اساس عواملی مانند علاقهمندی کاربران بیشترین اینگیجمنت و بازخورد را داشته باشند.
بنابراین اگر میخواهید کاربران بیشتری تولید محتوای شما در اینستاگرام را ببینند، علاوه بر پست از استوری نیز استفاده کنید. استوریهای برنامهریزی شدۀ شما شانس بازدید بیشتر پروفایل و سایر پست و استوریهایتان را نیز بیشتر میکند.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در صفحه اکسپلورر
صفحه اکسپلورر (Explore page) امکان مشاهدۀ پستهایی که به سلیقۀ شما نزدیکتر است را بیشتر میکند. الگوریتمهای صفحه اکسپلورر و الگوریتمهای فید با هم شباهت قابلتوجهی دارند. با این تفاوت که فید تنها پستهای اکانتی که فالو کردید، نشان میدهد.
اما در صفحه اکسپلورر پستهای اکانتهای جدید که عمومی هستند را میتوانید ببینید. درست است که پستهایی که بیشتر لایک خوردهاند، ذخیره شدهاند یا به اشتراکگذاشته شدهاند در اکسپلورر میبینیم، اما الگوریتمهای این صفحه شامل موارد زیر است.
- اطلاعات دربارۀ پستها. پستها چقدر میان کاربران محبوبیت دارند؟ با چه سرعتی میان کاربران محبوبیت خود را به دست میآورند؟ اگر تعداد زیادی لایک، کامنت و ذخیرهشدن را داشته باشد، الگوریتم اینستاگرام آنها در صدر اکسپلورر قرار میدهد.
- تاریخچه تعاملات شما با ارائهدهندههای پستها در اینستاگرام در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ مهم است. آیا با کاربرانی که پستهایشان در اکسپلورر نمایش داده میشود تعامل برقرار کردهاید؟
- فعالیت شما. چه نوع پستهایی را لایک کردهاید، کامنت گذاشتهاید و یا به اشتراک نهادید؟ اینگیجمنت شما با پستها چگونه بوده است؟
- اطلاعات دربارۀ فردی که پست گذاشته است. چند کاربر در هفتههای اخیر با فردی که پست گذاشته است در ارتباط بودهاند؟
صفحۀ اکسپلورر همیشه شامل دستهبندیهای موضوعی جدید و جستجوی پیشرفته است. به نحوی که میتوانید برای جستجو از کلیدواژهها یا هشتگها برای یافتن محتوای مرتبط با فیدها استفاده کنید. البته الگوریتمهای صفحه اکسپلورر به محتواهای بصری و کپشنهای محتواهای شما توجه میکند.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ درباره ویدیو (IGTV)
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ در مورد ویدیو (IGTV) محتوا را از حسابهایی که بیشتر با آنها تعامل دارید انتخاب میکند. همچنین پستهایی که معمولاً با آنها اینگیجمنت بیشتری دارید، در اولویت بالاتری قرار میدهد. بنابراین در صفحه اکسپلورر ویدیوهای (IGTV) که به سلیقه شما نزدیکتر است قرار میگیرد.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ درباره (Reels)
اگر میخواهید قوانین اینستاگرام اجازه دهد در صفحه اکسپلورر نمایش داده شوید، (Reel) آماده و منتشر کنید. ویدیوهای کوتاه و دارای افکت و فیلتر به شما کمک میکند بیشتر نمایش داده شوید. برندها با (Reel) هایی که جذاب هستند و سرگرمکننده هستند میتوانند فروش خود را در اینستاگرام افزایش دهند.
بنابراین یکی از اصول تأثیرگذار برندینگ در این بستر به شمار میآید. وضوح و کیفیت (Reel) ها در ارزیابیها نقش مهمی دارند. هرچه کیفیتشان بالاتر باشد، بازخورد بیشتری از سمت کاربران دارند. در نتیجه در پستهای آغازین در صفحه اکسپلورر ظاهر میشوند.